24 maart 2022
Nog twee weken!
In mijn vorige bericht heb ik beloofd iets te vertellen over de samenwerkingspartners van de Kinderkrant. Jep, die organisaties waarvan ik zei dat ik ze wel kan zoenen. Belofte maakt schuld.
Ik krijg regelmatig de vraag: Huh? Krijgen de kinderen de Kinderkrant van Roermond en Roerdalen gratis? Ja, de Kinderkrant is gratis voor de kinderen. De reden daarvoor is simpel: wij willen dat álle kinderen ‘m kunnen lezen. Het moet niet uitmaken of je ouders nou rijk of arm zijn. We verspreiden de Kinderkrant via alle 29 basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs en bereiken zo alle jongens en meisjes uit groep 5 t/m 8.
Zak geld
Maar ja, een Kinderkrant maken die voldoet aan de doelstellingen (taalontwikkeling en leesbevordering, betrokkenheid bij de buurt vergroten en omgaan met media, mediawijsheid en meningsvorming) kost een behoorlijke zak geld. Daarom bestond een groot deel van afgelopen jaar voor mij uit financiers zoeken. Helemaal niet mijn ding. Iets met verlegen en nul commerciële aanleg. Toch heb ik het gedaan. Aan tafel – al dan niet digitaal – gezeten met ambtenaren van gemeenten om subsidie te vragen, (video)bellen met fondsen, zweten op aanvragen en gesprekken voeren met organisaties die misschien wel een advertorial wilden plaatsen.
Nee en nog eens nee
Na al die halleluja-verhalen hier, denken jullie waarschijnlijk dat het een eitje was. Nou… nee. Dat heb ik heel wat keren te horen gekregen: nee. Nee en nog eens nee. Je mag best weten: de moed is me soms diep in de schoenen gezonken. ‘Supermooi project, maar je voldoet nét niet aan de criteria’. Wéér een afwijzing, wéér doorverwezen worden naar ambtenaar nummer 3, 4, 5 en zelfs 6.
De lichtpuntjes
Gelukkig waren er ook lichtpuntjes. Dankzij de volgende toppers heb ik niet opgegeven en gaat het 7 april echt gebeuren: het verschijnen van de allereerste Kinderkrant van Roermond en Roerdalen. Als eerste Gemeente Roerdalen! Meteen enthousiast en meedenken. Ook bij Wonen Limburg, Prins Bernhard Cultuurfonds en Stichting FSI zagen ze een samenwerking wel zitten. Supermooi. Een oppepper kreeg ik ook van een dorpsgenoot die spontaan een bijdrage deed.
Anders dan anders
Dan zijn er nog de maatschappelijk betrokken partners die hun vertrouwen hebben uitgesproken door een advertorial te plaatsen. Geen rechttoe rechtaan advertentie. Nee, joh. Daar kunnen kinderen niets mee. Het zijn door de Kinderkrant op maat gemaakte advertorials waarin – net als in de rest van de Kinderkrant – kinderen het woord doen. Best spannend hoor, de regie als organisatie uit handen geven. Alles anders dan anders doen. Toch durven Bibliotheek Bibliorura, ECI cultuurfabriek, Sportservice Roermond en Rabobank Roermond-Echt het aan. Ik vind het stoer.
Dikke digitale zoen
Daarom een dikke digitale zoen voor al deze organisaties. Nog twee weken en dan zien jullie ook het eindresultaat. Ik ben jullie eeuwig dankbaar!